11.04.2022

Zájem o cestování MHD se v Českých Budějovicích pomalu vrací k předcovidovým hodnotám. Vyplývá to ze statistik Dopravního podniku města České Budějovice za první měsíce roku.

 

Propad zájmu o předplatní i jednotlivé jízdenky byl na začátku loňského roku doprovozeného přísnými proticovidovými opatřeními enormní. Cestující nakoupili v lednu a únoru 2021 jízdné za 12,1 milionu korun, tedy o 40 procent méně než v roce 2019 (20,2 milionu korun). Ve srovnatelném období letošního roku již lidé měli více důvodů cestovat, což se promítlo i do nárůstu příjmů na jízdném. Ty dosáhly 19,2 milionů korun. „V MHD se stále nepřepravuje tolik lidí, jako před pandemickou krizí. Jejich přírůstek spolu s revizí cen jízdného provedenou v lednu nám ale již umožňuje lépe pokrývat náklady na provoz, které od druhé poloviny roku 2021 rostou, ať už vlivem koronaviru nebo v důsledku ruského vpádu na Ukrajinu,“ vysvětluje ředitel DPMCB Slavoj Dolejš.

 

Úprava cen a inovace vybavení vozů cestující evidentně motivují k většímu zájmu o elektronické jízdenky. Ty se těší rostoucí oblibě nejen ve formě nových virtuálních jízdenek, které lze zakoupit přímo ve voze bezkontaktní platbou. Více než kdy dříve se prodávají také SMS a Sejf jízdenky, jejichž cena byla sjednocena s ostatními typy jízdenek. SMS či Sejf jízdenku využili cestující v lednu a únoru 95 868krát, v roce 2019 jich přitom DPMCB ve srovnatelném období prodal 57 tisíc. Svou klientelu si budují i virtuální jízdenky, těch se ve vozech MHD za první dva měsíce roku prodalo 48,7 tisíc. „Předpokládaně tak pozorujeme odklon zákazníků od papírových jednotlivých jízdenek. V elektronické podobě je využívá už bezmála 30 procent cestujících, v předchozích letech to bylo mezi 8-15 procenty,“ uvádí Slavoj Dolejš. Elektronický kupón v aplikaci DPMCB si pak v lednu a únoru zřídilo 15 procent předplatitelů.

 

Na počtu cestujících se v loňském roce silně podepsala distanční výuka. Oproti předchozím letům si kupón na začátku roku 2021 zakoupila čtvrtina studentů, v lednu a únoru 2022 jich už bylo 6662, tedy 89 procent oproti rokům 2019 a 2020. V úvodu roku 2022 ubylo také seniorů, kteří si zřídili roční kupony za zvláštní cenu, cestovat bez jízdenky totiž nově mohou osoby od 75 let věku.

 

MHD v roce 2021

Dopravní podnik města České Budějovice v roce 2021 vypravil 650 000 spojů při najetí 5,7 milionů kilometrů. Na nižší využití MHD v době „lockdownu“ po dobu prvních měsíců roku 2021 totiž zřizovatel Dopravního podniku reagoval udržováním prázdninového provozu, který počet spojů omezuje o 12 procent.

 

Cestující se v loňském roce svezli MHD v 57 691 000 případech. V porovnání s rokem 2019 to bylo téměř o 10 milionů cest méně (67 576 000), oproti prvnímu pandemickému roku 2020 pak o téměř 6 milionů méně (61 755 000). „Protipandemická opatření sice do MHD zasáhla jen povinnými respirátory, mnoho lidí ale nemělo ani kam se vydat, a tedy i proč naše služby využít,“ hodnotí data ředitel DPMCB.

 

Vloni klesl také celkový počet záchytů cestujících bez platné jízdenky. Revizoři museli vypsat 11 852 přirážek k jízdnému. Poměr přistižených černých pasažérů z celkového počtu cestujících se tím nicméně stále nepatrně zvyšuje – z 19,5 promile v roce 2019, přes 20,2 promile v roce 2020 na 20,5 promile v roce 2021.

 

Úbytek cestujících se nutně projevil také na tržbách z jízdného MHD. Ty se k plánovaným hodnotám začaly vracet až se začátkem školního roku 2021/2022.  K dorovnání ztrát ale zlepšení situace na konci roku nestačilo, cestující celkově využili jízdné za 86,42 milionů korun, což činilo propad ve výši 23 milionů korun oproti plánovaným hodnotám. V meziročním srovnání tak i vloni tržby z MHD klesaly – v roce 2020 činily 89,14 milionů, v předcovidovém roce 2019 dokonce 117,01 milionů.

 

Cestování bez papíru

Dopravní podnik v loňském roce rozšířil možnosti zakoupení elektronických jízdenek. Nové virtuální jízdenky, které lze zakoupit přímo ve voze bezkontaktní platbou, mohli cestující začít využívat od 13. prosince. I když se jednalo o zkušební provoz, cestující za posledních 19 dní roku pořídili 8,5 tisíce virtuálních jízdenek. Za leden jich bylo 22 tisíc, v únoru 26 tisíc, trend rostoucí oblíbenosti nákupu jízdenky ve voze pak potvrzují i údaje za březen, kdy cestující zakoupili téměř 33 tisíc virtuálních jízdenek.  

 

Stále více zákazníků pak využívá aplikaci DPMCB pro mobilní telefony s operačním systémem Android a iOS. Do té v roce 2021 přibyla funkce off-line průkazky prostřednictvím QR kódu, cestující tak nejsou při cestování závislí na datovém připojení.

 

Kontakt pro média:

Mgr. Barbora Smudková
smudkova.b@dpmcb.cz