Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Do historie dopravy v Českých Budějovicích se jako první nesmazatelně zapsala koněspřežná železnice. Jejím duchovním otcem byl František Josef Gerstner a jeho syn František Antonín. Ten získal v roce
1824 privilegium ke stavbě...

Rozbalit celý text

1909

Zajistit spojení centra s nádražím - to už v mnoha městech zajišťovala městská hromadná doprava, ve své době většinou pouliční dráha – tramvaj. Stejně tomu tak bylo ba jihu Čech. Po první trati se začalo v Českých Budějovicích jezdit 15. června 1909. Začátek byl před tehdy zcela novou výpravní budovou budějovického nádraží, postavenou v secesním slohu. Koleje směřovaly na Náměstí a tramvaje projížděly po východní a severní straně. Za mostem přes Mlýnskou stoku trať procházela rozrůstajícím se Pražským předměstím k Dělostřeleckým kasárnám. Proto byla první linka a označena písmenem P.

Náměstí Náměstí

Město potřebovalo také spojení ke hřbitovu. Překonat dva železniční přejezdy však tramvaji neumožňovaly drážní předpisy, a tak cestující v Českých Budějovicích mohli pokračovat od 27. října 1909 trolejbusem. Jejich provoz však netrval dlouho. Po pěti letech, po vypuknutí první světové války, byly trolejbusy zabaveny pro vojenské účely a přestavěny na pohon spalovacím motorem.

Dělostřelecká kasárna Dělostřelecká kasárna

1910

Druhá tramvajová trať vedla na tehdejší Linecké předměstí a byla označena písmenem L. Provoz začal ale později, až po vyřešení malé únosnosti mostu přes řeku Malši. Cestující, kteří přijeli od Nádraží a z Náměstí, vystoupili a přešli po mostě pěšky. Tramvaj přejížděla prázdná jen dvakrát denně. Na druhé straně stál připravený další vůz. Tento systém byl provozován od 16. dubna 1910 až do 15. června 1916, jelikož byl v předchozím roce postaven zcela nový ocelový most, stojící dodnes, nesoucí název Zlatý most.

Most přes Malši u divadla Most přes Malši u divadla

1925

Tramvajové garáže (na snímku vpravo) sídlily v sousedství Jihočeské elektrárny, které v roce 1925 zakoupily budějovickou pouliční dráhu. Elektrárny provozovaly tramvaje až do ukončení jejich provozu v roce 1950.

Tramvajové garáže Tramvajové garáže

1936

Kolejová síť doznala ve městě jediných úprav v roce 1936. Od tohoto roku jezdila jedna linka mezi oběma předměstími (Pražským a Lineckým), a druhá zajišťovala spojení z Náměstí k nádraží, dnešní Žižkovo třídou, ze které rovněž odbočovala manipulační trať do vozovny (na snímku vlevo).

Žižkova třída Žižkova třída

1945

Na konci II. světové války bylo leteckými nálety poškozeno nádraží i přilehlé železniční zařízení, včetně přimykající se tramvajové sítě, která byla sice opravena, ale tehdy už bylo jasné, že nebude stačit narůstajícím potřebám obyvatel města České Budějovice. Modernizace, lépe řečeno novostavba, by byla finančně velmi náročná, a proto tehdejší správní orgány rozhodly o stavbě jednoduššího a pružnějšího trolejbusového provozu.

SMS / EMAIL INFORMACE O MĚSTSKÉ DOPRAVĚ

Phones