23.01.2023

Českobudějovickou MHD se vloni vozilo o 17 procent více „černých pasažérů“ než v roce 2021. Cestující, kteří neměli platný jízdní doklad, revizoři přistihli v téměř 14 tisících případech. Mezi nimi i stovky cizinců. Celkem 780 přirážek k jízdnému vypsaných za rok 2022 přitom černí pasažéři ze zahraničí neuhradili, jen za loňský rok to činí 1 185 600 Kč. Částku po cizincích navíc není možné vymáhat. Problém se netýká pouze českobudějovického dopravce, který se na problém snaží upozornit.

 

Z celkových 851 přirážek k jízdnému vystavených cizincům jich „černí pasažéři“ uhradili pouhých 71. Ve statistice nefigurují ty „pokuty“, které cestující bez jízdenky uhradili na místě revizorovi, v takovém případě totiž není jejich ztotožnění vyžadováno.

 

„Samozřejmě chápeme, že se taková věc stane, cestující ze zahraničí nemusí správně porozumět systému nebo prostě jen zapomenout. Takoví pasažéři se ale většinou k situaci postaví čelem a přirážku uhradí na místě, online nebo na přepážce. Řada cizinců ale udělenou pokutu jednoduše ignoruje nebo dokonce ve městě přebývá dlouhodobě a služby, které provozujeme díky poctivým cestujícím i úhradám z veřejného rozpočtu, zneužívá pravidelně,“ komentuje situaci Slavoj Dolejš, ředitel DPMCB.

 

Nejčastěji při zneužívání veřejné služby revizoři přistihli občanku Slovenska, které vypsali 39 pokut. V patách jí byli další notoričtí černí pasažéři z Maďarska (30 přirážek k jízdnému) a Rumunska (23 přirážek k jízdnému). Přestože jim byly přirážky vypsány během pravděpodobně dlouhodobého pobytu v ČR, nemůže je dopravce předat k vymáhání. To u osob s trvalým pobytem a občanstvím v jiném státě totiž není možné. DPMCB tak nemá šanci získat ani procentuální část dluhu z prodeje pohledávky.

 

Mezi černými pasažéry je samozřejmě nejvíce občanů Česka, a to i v řadách zařeknutých neplatičů. „Občas se setkáváme i s absurdními situacemi, kdy nám tito cestující píší stížnosti třeba na zpoždění a jedním dechem dodávají, že při využití našich služeb zásadně cestují ‚na černo‘ a nechystají se na tom nic měnit,“ líčí s údivem Dolejš. Z celkových 13 918 přirážek k jízdnému jich cestující uhradili 40 procent – 10 procent na místě a 30 procent dodatečně na účet nebo na přepážce. Ostatní pohledávky má dopravní podnik v případě českých občanů možnost předat k vymáhání, DPMCB tak získá alespoň část z dluhů zpět.

 

Kontakt pro média:

Mgr. Barbora Fišer
fiser.b@dpmcb.cz