30.08.2016

Další novinku nachystal s úpravou jízdních řádů ve svých dopravních prostředcích Dopravní podnik města České Budějovice, a.s. Změnou projde také hlášení názvů stanic a zastávek.

S novými hlasy se budou od přelomu srpna a září setkávat ve všech autobusech a trolejbusech cestující, kteří využijí možnost dopravy MHD po krajské metropoli jižních Čech.

„Důvodem bylo nejen oživení městské dopravy v Českých Budějovicích, ale také skutečnost, že nové hlášení je výraznější a srozumitelnější“, vysvětluje tento krok ředitel a místopředseda představenstva českobudějovického dopravního podniku Slavoj Dolejš.

Tato inovace bude navíc spojena se soutěží s názvem „Poznej nový hlas“, kterou městský dopravce spustí od 1. září 2016 na svých webových stránkách a facebooku. Zde budou moci účastníci tipovat nejen osobu, která hlas namluvila, ale také místo, kde se s dotyčnou osobou můžete setkávat.

Podobný způsob informovaní cestujících v městské dopravě je relativně nový, v jihočeské krajské metropoli se s ním začalo v roce 1988, nejprve na autobusové lince 3, která tenkrát jezdila mezi Suchým Vrbným a Rožnovem. Zpočátku hlásili zastávky řidiči do mikrofonu, ale tento způsob se neosvědčil, proto se přešlo na pouštění záznamové techniky. Předtím se zastávky v českobudějovické MHD dlouhá desetiletí nehlásily. Většinou jí cestovali místní lidé a ti je znali. Když přijel někdo odjinud, tak se musel zeptat na cestu a místní mu poradili, jakou linkou pojede a kde má vystoupit. 

Nicméně určitou výjimkou byla šedesátá leta minulého století. Pamětník Jiří Šebesta z Českých Budějovic vzpomíná, jak řidič trolejbusu Koberna svérázně protestoval proti zboření mezi obyvateli Budějovic oblíbeného kina Lípa a restaurace Metropol na Mariánském (tehdy Švermově) náměstí v roce 1962, které měly uvolnit místo pro nové divadlo (nebylo tam nikdy postaveno). „Hlásil do mikrofonu „u opery“. On vůbec býval takový šprýmař, a tak třeba na konečné zahlásil, „konečná, bude někdo vystupovat,““ tvrdí Šebesta.

               V publikaci 100 let městské dopravy v Českých Budějovicích je uvedeno, že řidič Koberna později ve svém protestu přitvrdil a na zastávce Mariánské náměstí oznamoval cestujícím „drajerplac“. Bedřich Drajer, původním povoláním zedník, byl totiž v té době předsedou zdejšího Městského národního výboru a je zodpovědný za likvidaci mnoha kulturních památek ve městě. Z toho však nakonec měl řidič Koberna v práci problémy, protože soudruzi takové žertování nesnášeli.