Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

24.03.2014

Elektrobus české výroby si budou moci vyzkoušet cestující v Českých Budějovicích. Dopravní podnik vůz nasadí na běžné linky MHD s cílem otestovat zejména jeho spotřebu a dojezd.

České Budějovice, 24. 3. 2014 – Od úterý 24. 3. 2014 do úterý 1. 4. 2014 bude možné potkat v ulicích Českých Budějovic elektrobus SOR EBN 8. Dopravní podnik jej bude díky spolupráci se společností SOR Libchavy testovat na běžných linkách MHD.

Jedná se o midibus o délce 8 m a šířce 2,52 m s obsaditelností 51 cestujících. Tento typ vozu vychází z modelové řady uvedené na trh v roce 2010. Oproti předchozímu typu došlo k výraznému omlazení designu a vylepšení technických parametrů ovlivňujících zejména dojezd elektrobusu.

K dnešnímu dni bylo ve výrobním závodě SOR v Libchavách vyrobeno 9 ks elektrobusů, které jsou provozovány jak v ČR, tak i v zahraničí. Další elektrobusy si v počtu pěti kusů objednala jako pilotní projekt ruská společnost pro svoz zaměstnanců z okrajových částí Moskvy do ústředí firmy v centru města. Pět elektrobusů EBN 10,5 bude zhotoveno v roce 2014 pro východoslovenské Košice.

Za účelem dosažení maximální kvality a spolehlivosti elektrobusů SOR řady EBN jsou při vlastní konstrukci použity komponenty od renomovaných světových výrobců. Hlavním dodavatelem elektrické části pro elektrobusy řady EBN je firma Cegelec Praha, a.s. Elektrický pohon tvoří vodou chlazený asynchronní šestipólový trakční motor o výkonu 120-180kW / 400 VAC a trakční polovodičový měnič Cegelec koncipovaný na bázi IGBT tranzistorů. Oba jsou spolu s trakčními Lithium-Iontovými akumulátory o kapacitě 300 Ah umístěny v zadní části vozidla.

Nabíjení akumulátorů se děje prostřednictvím třífázové zásuvky ze zdroje napětí 3x400V AC. Doba nabíjení probíhá ve dvou možných režimech: rychlé nabíjení cca 1 hod a pomalé nabíjení cca 8 hod.

Standardní dojezd v městském provozu je dle lokálních podmínek 150 – 180 km.

"Možnost vyzkoušení elektrobusu vitáme. Prověříme provozní i jízdní vlastnosti vozu, abychom si mohli udělat vlastní představu o možnostech jeho využití. Vzhledem k nižší obsaditelnosti je vhodný zejména na méně vytížené linky", říká místopředseda představenstva dopravního podniku Slavoj Dolejš.

Důležitým hlediskem je vedle příznivého vlivu na životní prostředí také ekonomická stránka provozu takového vozidla. Vzhledem k rostoucí ceně nafty a postupujícímu vývoji alternativních pohonů se může jednat o zajímavou možnost pro budoucí využití.

Veřejné jízdy se konají ve dnech 24. 3. - 1. 4. 2014 na běžných spojích a přeprava cestujících se řídí platným tarifem. Vzhledem k omezené kapacitě bude elektrobus nasazen vždy za běžným vozem na daném spoji. Jízdní řády elektrobusu jsou k dispozici na webových stránkách Dopravního podniku.

Nasazení elektrobusu SOR EBN 8 na linky v jednotlivých dnech

  • úterý 25. 3. 2014 - linka 11
  • středa 26. 3. 2014 - linka 12
  • čtvrtek 27. 3. 2014 - linka 5
  • pátek 28. 3. 2014 - linka 18
  • sobota 29. 3. 2014 - linka 3
  • neděle 30. 3. 2014 - linka 3
  • pondělí 31. 3. 2014 - linka 9
  • úterý 1. 4. 2014 - linka 4

dokument PDF ke stažení v PDF zde (0,42 MB)