Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

02.05.2016

Životní prostředí zajásá“. Tak ohodnotila Jihočeská pravda (předchůdce Českobudějovického deníku) 3. května 1991 obnovení trolejbusové dopravy v Českých Budějovicích. Den předtím - 2. května 1991 - vyjely na linku 14 mezi sídlištěm Vltava a nádražím a na linku 17 mezi sídlištěm Máj a nádražím po dvaceti letech opět trolejbusy. Letos si tak připomínáme 25 let od této významné události v dějinách dopravy v našem městě. Jednou z forem oslavy tohoto výročí je letošní Den otevřených dveří.

V jihočeské metropoli se jednalo o tzv. třetí trolejbusy. Ty první vyjely na trasu z Pražské od konečné zastávky tramvají u bývalých dělostřeleckých kasáren ke hřbitovu sv. Otýlie už v roce 1909 a bylo to podruhé v českých zemích. Na trati dlouhé 1,6 kilometru jezdily dva vozy, které byly na začátku první světové války v roce 1914 zrekvírované rakousko-uherskou armádou.

Podruhé byla trolejbusová doprava v jihočeské metropoli zavedena v roce 1948, v provozu byly postupně celkem čtyři linky. Po třiadvaceti letech v roce 1971 však trolejbusy kvůli údajné neperspektivnosti a levné naftě staženy z provozu a trolejové vedení postupně demontováno.

O opětovném obnovení trolejbusové dopravy v Českých Budějovicích bylo rozhodnuto v roce 1985 a v roce 1987 začala výstavba nové vozovny. O rok později začali dělníci osazovat sloupy a v roce 1989 se začaly instalovat první troleje, aby v květnu 1991 mohly nové trolejbusy vyjet do ulic.

Trolejbusová síť se od té doby rozšiřovala až na současnou stavební délku téměř 72 kilometrů. Nyní na osmi trolejbusových linkách vyjíždí v pracovních dnech do provozu 42 vozů. Celkem má Dopravní podnik města České Budějovice k dispozici 58 trolejbusů, z toho je 31 je kloubových nízkopodlažních.


Budějovické trolejbusy vyjely do ulic před 25 lety